Hledat v databázi her

Kapesné

( 0 hlasů ) 
  • Zveřejněno 7. 1. 2013 11:49
  • Napsal Šereda František (Moulin)
  • Zobrazeno: 1736

Hra pro mladší. Důležité a nedůležité nákupy na dlani.

Proč hru hrát:

Hráči si zkusí, jak lze nakládat s penězi a co může rozumné hospodaření s penězi přinést za výhody.

Délka:

20-30 minut

Počet účastníků:

Přibližně 6 - 18

Pomůcky:

Arch papíru s celkovou částkou kapesného, kterou mohou hráči utratit a položkami, které si mohou pořídit, papír a tužka pro každého hráče

Hráči se shromáždí a dostanou za úkol rozhodnout se, jak naloží s kapesným (např. 300,-Kč). Na papírovém archu mají seznam povinných položek, které by si měly koupit a seznam volitelných, které si koupit mohou. Je ale čistě na nich, jak s kapesným naloží. Můžeme přidat krátký příběh na vysvětlení, že jim rodiče dali daný obnos, aby si za něj koupily vše potřebné a se zbytkem naložili, jak chtějí.

Poté dáme hráčům čas na rozmyšlenou, jak by kapesné utratily. Rozpis svých nákupů si mohou pro lepší přehlednost psát na papír. Když mají všichni zpracováno, přejdeme ke zhodnocení. Hráči se rozdělí do skupin podle toho, jak s kapesným naložili např. ti, kteří koupili vše povinné a zbytek si ušetřili, vytvoří jednu skupinu, ti kteří koupili vše potřebné a za zbytek peněz si něco koupili, budou tvořit druhou skupinu apod. Skupiny si vzájemně představí své rozdělení kapesného a zmíní se i o tom, v čem se v rámci skupiny liší.

Se všemi skupinami postupně projdeme jednotlivá řešení a také jaké mohou mít následky (pozitivní/negativní).

Můžeme také připojit krátkou debatu na téma jak získat peníze např. pomocí někomu z rodiny za malý finanční obnos či jiným způsobem.

Ukázka přehledu povinných a volitelných položek:

Kapesné 300,-Kč

Povinné položky

Volitelné položky

Obědy ve školní jídelně 150,-Kč

Výlet do zoo 50 kč

Sešit do matematiky 20,-Kč

Barvy do výtvarné výchovy 40,-Kč

Nový kus oblečení 100,- Kč

Sladkosti 50,- Kč

Lístek do kina 120,-Kč

Obal na mobil/kredit 80,-Kč

(Cenu jednotlivých položek je vhodné volit adekvátní k výši kapesného např. aby při zakoupení všech povinných věcí dětem zbyly peníze na alespoň jednu položku z volitelných jakoby za odměnu)

Zkušenosti z realizace:

Aktivita je odpočinková, ale poměrně svižná. Půlhodina trvání není pro děti příliš náročná a debata o penězích byla konstruktivní a příjemná. Děti samy navrhovaly různé způsoby, jak by si mohly vydělat peníze.

Autor: Kateřina Motlová, Junák, středisko Ratíškovice

 

Zobrazit další články autora

Login or Register